×

وکالت حق طلاق زن چیست

4.9/5 - (18 امتیاز)
4.9/5 - (18 امتیاز)

وکالت حق طلاق زن چیست ؟

حق طلاق زن

وکالت حق طلاق زن چیست ؟

در این مطلب قصد داریم برای شما کاربران گرامی در مورد حق طلاق زن و وکالت زن در طلاق توضیحاتی ارائه دهیم ، در این مطلب به سوالاتی همچون گرفتن حق طلاق زن چگونه است ؟ حق طلاق زن چیست ؟ وکالت زن در طلاق از مرد به چه صورت است ؟ می پردازیم ، در ادامه با وکلای موسسه امین همراه باشید.

با اینکه حق طلاق بامرد است اما زن هم میتواند حق طلاق داشته باشد دو صورت امکان پذیر است.

  • یکی از شرط های ازدواج باشد و در عقدنامه ثبت و امضاء شده باشد
  • یا با مراجعه کردن به دفترخانه اسناد رسمی و گرفتن حق در طلاق

اگر مرد خارج از کشور باشد ، گرفتن این وکالت با استفاده از نوشتن وکالتنامه طلاق طبق شئونات و دستوارات اسلامی ایران انجام میشود. همچنین اگر وکالت جزء یکی از شروط های ازدواج باشد، از انجایی که ازدواج دائم قراردادی الزامی است مرد جای هیچگونه اعتراض به زن را ندارد. اگر بعد از عقد حق طلاق به زن داده شده باشد از طرف مرد امکان برکنارکردن وجود دارد در غیر این صورت اگر چیزی باشد اینگونه است که مگر اینکه طی مدت معین و مشخصی مرد حق را از عهده خود خارج کرده باشد و یا در هنگام ازدواج حق طلاق مطرح شده باشد و لازم دانسته شده باشد.

وکالت حق طلاق زن

توجه داشته باشید که داشتن حق طلاق توسط زن به این معنی نیست که مرد دیگر نمیتواند از همسرش جدا شود و همچنین واگذاری حق طلاق اساسا کار پسندیده و درستی نیست و از نظر حقوقی اشتباه است زیرا حق طلاق واگذار شدنی و سپردنی به شخص دیگر نیست.برای اسان کردن این مسئله راهی دیگر وجود دارد که مرد میتواند حق طلاق را به زوجه یا شخص دیگر ببخشد.همچنین مرد میتواند حق وکالت را علاوه بر زن به هر شخصی که میخواهد واگذار کند. بعنوان مثال: وی خارج از کشور زندگی میکند و به برادرش در ایران وکالت را تنظیم میکند و به سرانجام میرساند.بدون وکیل دادگستری هیچکس مخصوصا زن نمیتواند وقتی وکالت طلاق دارد،طلاق بگیرد.در حق طلاقی که زن از مرد دارد برای جدایی باید با استفاده از وکیل دادگستری اقدام کند.

برای اینکار زن با ارائه دادن وکالتنامه مربوط به حق طلاق به وکیل دادگستری مراجعه میکند و طی حد و حدود مشخصی برای مرد وکیل میگیرد که این وکیل به عبارتی وکیل ” مع الواسطه” شوهر نام دارد. یکی دیگر از عوامل موثر در حق طلاق،کامل و واضح بودن متن است و بدترین حالت ممکن رسیدگی به وکالتی است که مرد به زن هنگام ثبت ازدواج دائم واگذار میکند که اکثر انها مشکلاتی را به همراه دارد. ^ پیشنهاد من به شما عزیزان این است که در رابطه با این مشکلات و حل و فصل انها با *وکلای موسسه امین * در ارتباط باشید.

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق زن

برای طلاق گرفتن باید مراحلی را پشت سر بگذارید که عبارت اند از:

-باید حتما زن باحق طلاق خود با یک وکیل قرارداد ببندد و البته از طرف همسرش به وکیل وکالت بدهد.
-میتواند برای خودش وکیل بگیرد اما گرفتن وکیل دادگستری برای گرفتن طلاق مسئله ای است که قانون ان را الزامی دانسته است.
-همچنین با حضور وکیل بجای شوهر نیازی به حضور شوهر نیست.

درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق به عبارتی میتوان گفت همان طلاق توافقی است که تنها تفاوت این دو طلاق در این است که شوهر در طلاق توافقی بجای حضور خود یا وکیل مستقیم،در اینجا وکیل “مع الواسطه” دارد. بنابراین داشتن حق طلاق زن به این معنی است که زوجه از شوهرش وکالت طلاق دارد و برای برگزیدن وکیل با توجه به مطالبی که در عقدنامه درج شده،مراجعه میکند.

مسئله ای که قابل توجه باید قرار بگیرد این است که شرط و شروط های دوازده گانه درج در عقدنامه بر این معنی نیست که زن وکالت کامل یا وکالت مطلق در طلاق را دارد بلکه زن با مراجعه کردن به دادگاه به مدت طولانی باید یکی از شروط دوازده گانه را اثبات کند و پس از اثبات میتواند طلاق بگیرد و وکیل شوهر شود و اما وکالت مطلق و کامل به وکالتی گفته میشود که موضوع وکالت به صورت شرط در سند ازدواج ثبت شدا باشد یا از طریق دفتر اسناد زوج وکالت را به زوجه بدهد که بتواند هرگاه که میخواهد به دادگاه مراجعه کند و با گرفتن وکیل برای زوج خود را مطلقه کند.

گرفتن وکالت حق طلاق

اگر زنی وکالت طلاق از همسرش را داشته باشد و این وکالت در عقدنامه مطرح شده باشد یا بعد از عقد توسط مرد با مراجعه کردن به دفتر اسناد رسمی وکالت طلاق به زن داده شده باشد یا …. به این معنی نیست که زن برای اقدام به طلاق و جدایی از همسرش نیازی به گرفتن گواهی ناسازگاری و یا مراجعه به دادگاه را ندارد. اگر مردی به همسرش حکم طلاق بدهد،به این معنی نیست که او دیگر هیچ اختیاری در طلاق دادن ندارد. او حتی اگر حق طلاق را به همسرش داده باشد بازهم میتواند خودش به دادگاه مراجعه کند و دادخواستی طرح کند و همسرش را طلاق بدهد.

مطالب مرتبط : برای اطلاع شرایط جدید طلاق توافقی در تهران ، افزایش مهریه پس از عقد.کلیک کنید

زن میتواند با داشتن حق طلاق اعتراض به طلاق کند ؟

مرد در وکالتی که به زن میدهد ممکن است شرط هایی را مطرح کند که عبارت اند از

مثلا به او بگوید در قبال گرفتن حق طلاق تمام مهریه ایت را ببخش یا بگوید که مقداری از مهریه را ببخشد و یا هر مقدار که خودشان تصمیم گیری میکنند و اگر با تصمیمات مطرح شده بین زوجین نشانه ای از موافق بودن وسط بیاید،

مرد انگاه دیگر جای هیچ اعتراضی ندارد.

در این بخش با دو نوع از وکالت در طلاق اشنا می شوید که عبارت اند از :

مورد اول مربوط به شرط هایی است که در وقوع ازدواج قید میشود.

مورد دوم مرد به دفاتر اسناد رسمی مراجعه میکند و وکالت را به همسرش یا شخصی دیگر میدهد.

مدارکی که برای طلاق با وکالت لازم است

– سند ازدواج
– شناسنانه زوجین “همرا با کپی
– کارت ملی زوجین” همرا با کپی
– اصل وکالتنامه

پرسش و پاسخ مردم

پرسشی دیگر اینجا مطرح میشود که
*ایا برعکس تمام این ها یعنی زن میتواند حق طلاق را به مرد واگذار کند؟
-باید گفت که برای انجام اینکار،مشکلی وجود ندارد و زن همانند مرد با مراجعه کردن به دفاتر اسناد رسمی میتواند وکالت را به مرد ببخشد همچنین وکیلی نیز برای مطلقه کردن خود میگیرد.

تنها مشکل این کار این است که زوجه باید ازمایش بارداری و یا بکارت خود را ارائه دهد.

*چرا وقتی وکالت طلاق را داریم باید وکیل دادگستری داشته باشیم؟!
-همانطور که میدانید هرکسی میتواند برای امور مختلف خود شخصی دیگر را به عنوان جانشین انتخاب کند و به او وکالتی محضری بدهد اما اموری که مربوط به دادگاه است لازم دانسته اند که وکالت باید به وکیلی سپرده شود که دارای صلاحیت و پروانه وکالت باشد.

پس بنابراین زنی که از شوهر خود وکالت دارد یعنی میتواند برای شوهرش از دادگستری وکیلی را برگزیند.

One thought on “وکالت حق طلاق زن چیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error_outline برترین ها