×

مدارک لازم برای شکایت خیانت در امانت

5/5 - (5 امتیاز)
5/5 - (5 امتیاز)

 خیانت در امانت در کرج و مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

وکیل خیانت در امانت کرج


وکیل خیانت در امانت در کرج و تفاوت ان با کلاهبرداری می خوانیم:

  1. خیانت در امانت چیست
  2. تفاوت خیانت در امانت و کلاهبرداری 
  3. شرایطی که جرم خیانت در امانت ثابت می شود 
  4. از بین بردن امانت به چه نوعی خیانت است
  5. مجازات جرم خیانت در امانت 
  6. داشتن وکیل برای اثبات خیانت در امانت چقدر مهم است
  7. معرفی وکیل خیانت در امانت

خیانت در امانت کرج

تفاوت خیانت در امانت و کلاهبرداری چیست؟

امانت در لغت از کلمه امن گرفته شده و  به معنی اطمینان و یقین در معنای لغوی میباشد ولی در اصطلاح امانت به معنی  در اختیار قراردادن چیزی در دست کسی به این معنی که او امین است و بدون هیچ کم و کاست و چون و چرایی ان را باز میگرداند.نگه داشتن امانت امری که در دین ما تاکیید شده است و بر شخص امانت گیرنده واجب است امانت را بازگرداند لذا بر همین اساس خیانت در امانت در قانون اسلامی جرم سنگین بوده و برای متهم آن مجازات سنگین تعیین شده و لازم است خسارت زیان دیده نیز جبران شود.

تفاوت خیانت در امانت با سرقت و کلاهبرداری در چیست؟

تفاوت خیانت در امانت با سرقت و کلاهبرداری در این میباشد که در مقوله کلاهبرداری، نتیجه کار مجرمانه ، بردن مال اشخاص یا فردی است، با شرط اینکه از ان مال بهره برداری و استفاده گردد، اما در خیانت در امانت حتی اگر مالی یا بهربرداری نیز صورت نپذیرد،  در صورتی که فقط به مالک و صاحب ان ضرری وارد شود شرط است، حتی اگر خود مجرم از مال نفعی نبرده باشد.

همچنین در کلاهبرداری مجرم می تواند به وسیله اقدامات متقلبانه و فریب و … مال شخصی را تصاحب کرده باشد، این در حالی است که در جرم خیانت در امانتشخص زیان دیده می تواند با میل و رقبت خود مال خود را در اختیار دیگری به امانت قرار داده باشد.
خیانت در امانت کرج

شرایطی که جرم خیانت در امانت ثابت می شود

  • موضوع اتفاق افتاده مجرمانه میبایست مال یا وسیله تحصیل مال باشد.
  • مال یا هر چیزی باید از سوی صاحب ان  به امانت داده شود.
  • باید مال از طیق قانونی و به شرط پس دادن یا به شرط مصرف در کاری، به امانت داده شود.
  • بین کاری که مجرم انجام داده و ضرر صاحب مال آن رابطه منطقی و دلیل برقرار باشد.

از بین بردن امانت به چه نوعی خیانت در امانت محسوب می شود

  • استعمال
  • تصاحب
  • تلف یا مفقود کردن توام با سوءنیت مال

استعلام چیست در تعریف خیانت در امانت استفاده از مال در امانت است، مثلا شخصی چکی را به دوستش می دهد تا در گاوصندوقش نگهداری کند و این شخص چک را برای هر ضمانت استفاده می کند.

تصاحب چیست یعنی شخص امینی که مال به جهت امانت در اختیار اوست به جای امانت داری خود را مالک ان بداند یا جوری رفتار کند که اینگونه به نظر برسید.

تلف کردن یا مفقود امین به جای انجام وظیفه و مراقبت از مال ان را از بین ببرد و زیانی به ان برساند.

مجازات جرم خیانت در امانت چیست؟

بر اساس ماده ۶۷۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، مجازات کسی که خیانت در امانت کند حبس از ۶ ماه تا سه سال است همچنین قانونگذار در ماده ۶۷۳ قانون یاد شده، برای سوء استفاده از سفید مهر یا سفید امضا، یک تا سه سال حبس تعیین کرده است.

داشتن وکیل برای اثبات خیانت در امانت چقدر مهم است

اما مهمترین موضوع در دعوای خیانت در امانت موضوع اثبات ان می باشد.

با توجه به اینکه قانون گذار این نوع جرم را کیفری دانسته و لذا برای ان مجازات تا 3 سال حبس قرار داده است اما به سبب شرایط و عدله ان اثبات ان در مراجعه قضایی به همین سادگی نبوده و امری بسیار دشوار و نیاز به متخصص این کار میباشد.لذا به سبب دلایل قویی و داشتن علم حقوق در بیشتر داد گاهها در محله تحقیقات این جرم رد میشود.

بر اساس امار رسمی منتشر شده بسیاری از پروند های ارجاع شده به دادگاهها در خصوص دعوای خیانت در امانت بر این موضوع است که بیشتر افراد متهم به خیانت در امانت هستند از انجام جرم توسط خود بی اطلاع هستند و نمی دانشتن این امر به معنی خیانت در امانت است.

بر اساس همین امار بعد از طرح دعوای خیانت در امانت توسط شاکی بیشتر متهمین ابراز پشیمانی نموده اند.

برای طرح دعوای خیانت در امانت باید موارد ذیل رعایت شود.

  • مراجعه به دفاتر خدمات قضایی
  • ارجاع پرونده به دادسرا
  • ارجاع پرونده خیانت در امانت به کلانتری
  • بازگشت پرونده به دادسرا
  • صدور کیفر خواست
  • ارجاع به دادگاه
  • برگزاری جلسات دادگاه
  • صدور رای

مجازات جرم خیانت در امانت

مجازات مرتکب جرم خیانت در امانت بر اساس ماده ۶۷۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، حبس از ۶ ماه تا سه سال است همچنین قانونگذار در ماده ۶۷۳ قانون یاد شده، برای سوء استفاده از سفید مهر یا سفید امضا، یک تا سه سال حبس تعیین کرده است.

تفاوت جرم خیانت در امانت و اختلاس

اختلاس به برداشت غیرقانونی اموال دولتی یا وابسته به دولت یا نهاد های حاکمیتی که توسط کارمندان و کارکنان دولت یا وابسته به دولت انجام می‌گیرد، گفته می‌شود.اختلاس گونه‌ای از خیانت در امانت محسوب می‌شود که بیشتر به صورت برنامه‌ریزی شده، منظم و پنهان و بدون رضایت و آگاهی دیگران انجام می‌پذیرد.اختلاس یکی از فروض جرم خیانت درامانت می‌باشد؛ با این تفاوت که مرتکب اختلاس مأمور دولت بوده و نسبت به دولت یا اموال اشخاص که به حسب شغل یا مأموریت نزد وی بوده مرتکب خیانت می‌شود.منبع خبرگزاری

برای مشاوره رایگان با وکیل خیانت در امانت با ما در تماس باشید.

2 thoughts on “مدارک لازم برای شکایت خیانت در امانت
  • اکتبر 30, 2023 at 12:53 ق.ظ
    Permalink

    سلام وقت بخیر – بنده شکیت خیانت در امانت کرده ام با توجه به وویس مکالمات که طرف مقابل اظهار میدارد فرش ها در اختیار ایشان هست و چون طرف مقابل فامیل هستند سه نفر از خانواده من درداداه بعنوان شاهد شهادت دادند که پیش ـآنها امانت داده شده کیفر خواست هم برای ایشان صادر شده متاسفانه در دادگاه بدلیل اینکه بنده فاکتور ارائه ندادم (چون فرشها قدمت ده ساله داشتند و فاکتور نگه نداشته بودم) و نیز اختلافات خانوادگی ایشان تبرئه شدند مجددا درخواست تجدید نظرخواهی کردم که رای تایید شد حال ایشان بر علیه بنده اقدام به شکایت اعاده حیثیت کرده است هم فرش هام رفته و هم متهم شده ام لطفا بفرمایید در برابر شکایت ایشان چکار میتوان کرد

    Reply
  • اکتبر 30, 2023 at 12:55 ق.ظ
    Permalink

    خدا اجرتان بدهد همین که مشکلی از مردم را حل میکنید دعا و هستیم

    Reply
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error_outline برترین ها